Diákok munkavállalási szokásai és attitűdjei az euDiákok Iskolaszövetkezet és az UNIside közös kutatása alapján.
A cikk eredetileg az UNI in&out Nyár 2025 kiadványban jelent meg.
A diákmunka a mai fiatalok számára nem csupán anyagi szükséglet, hanem a jövőjük megalapozásának fontos eszköze is. Az euDiákok Iskolaszövetkezet és az UNIside 2024-ben végzett közös kutatásának eredményei ma is jól tükrözik a fiatalok munkavállalással kapcsolatos attitűdjét és elvárásait.
A kutatás célja az volt, hogy feltárja, hogyan gondolkodnak a mai középiskolás és egyetemista diákok a munkáról: milyen tényezők befolyásolják döntéseiket, mekkora időráfordítással és milyen elvárásokkal vállalnának munkát, valamint mit tartanak fontosnak egy munkaadó kiválasztásakor.
A felmérésben 1412 diák vett részt: 56 százalékuk a fővárosban, 26 százalékuk városban, 15 százalékuk vármegyeszékhelyen, 2 százalékuk pedig faluban élt a kutatás idején. A válaszadók háromnegyede nő volt, a kitöltők 57 százaléka egyetemista, 42 százaléka középiskolás és 1 százaléka doktorandusz hallgatóként tanult.
Forrás: UNI in&out 2025 Nyár – „Így dolgoztok ti” kutatás
A diákmunka a fiatalok számára nem pusztán anyagi forrás, hanem a jövő megalapozásának egyik eszköze is. A kutatás válaszadóinak kétharmada már dolgozik, és a legtöbben hajlandóak akár napi egyórás utazást is vállalni egy jó lehetőségért, különösen akkor, ha a munkáltató megfelelően kompenzálja a ráfordított időt. A megkérdezettek számára elsősorban a rugalmasság, a fizetés és a jó csapat jelentik a munkahelyválasztás fő szempontjait. A középiskolások körében az anyagi biztonság motivációja volt kiemelkedő, míg az egyetemisták esetében egyre nagyobb szerepet kapnak már a szakmai fejlődést és a karrierépítést támogató szempontok is.
Az időtávok tervezésében is különbségeket hozott felszínre a kutatás. A középiskolások közel fele rövid távra, egy-három hónapos munkavállalásban gondolkodik, míg az egyetemisták fele hat hónapon túl is tervez munkát vállalni. A munkaidő tekintetében a középiskolások 36 százaléka heti 20-25 órát tart ideálisnak, de sokan, mintegy 21 százalékuk heti 30-35 órát is vállalna, főként a nyári szünet idején. Az egyetemisták 41 százaléka szeretne heti 20-25 órát dolgozni, míg 30 százalékuk akár 30 óránál többet is.
Forrás: UNI in&out 2025 Nyár – „Így dolgoztok ti” kutatás
Ami a preferált munkatípusokat illeti: a középiskolások körében messze a bolti kisegítő munkák a legnépszerűbbek, 60 százalékuk választana ilyen típusú állást. Az egyetemisták nyitottabbak az adminisztratív, irodai feladatok, az IT és mérnöki területek, valamint a szakmai karrierlehetőségeket kínáló pozíciók felé. A vendéglátás jellemzően inkább a középiskolások körében vonzó, a fizikai jellegű munkák kevésbé keresettek a megkérdezett diákok körében.
Forrás: UNI in&out 2025 Nyár – „Így dolgoztok ti” kutatás
Az utazási hajlandóságban is megfigyelhető a diákok rugalmassága. A középiskolások 72 százaléka, az egyetemisták 63 százaléka vállalna akár napi
egyórás utazást is egy megfelelő munkahelyért, különösen akkor, ha vidéken él, ahol kevesebb helyi munkalehetőség áll rendelkezésre. Ez a nyitottság még hangsúlyosabbá válik, ha a munkáltató olyan plusz juttatásokat kínál, mint például az utazási költségtérítés, az étkezési hozzájárulás vagy a képzési lehetőségek.
Forrás: UNI in&out 2025 Nyár – „Így dolgoztok ti” kutatás
A diákok bérigénye szintén árulkodó: többségük minimum nettó 1800 forintos órabért vár el, és az egyetemisták harmada már csak 2000 forint feletti órabér mellett vállalna munkát. A Budapesten élő diákok bérigénye jelentősen, mintegy 20 százalékponttal magasabb, mint a kisebb településeken tanulóké. A munkahelyválasztási szempontokat tekintve a rugalmasság szerepe sokat számít, a válaszadók több mint 60 százaléka számára ez teljes mértékben meghatározó tényező. A fizetés nagysága szintén alapvető fontosságú, 55 százalékuk elsődleges szempontként jelölte meg. A jó csapat és a munkakörnyezet kiemelt jelentőséggel bír, különösen az egyetemisták számára, akik a fejlődési lehetőségeket és a karrierépítést is egyre nagyobb súllyal veszik figyelembe.
Forrás: UNI in&out 2025 Nyár – „Így dolgoztok ti” kutatás
A diákmunkával kapcsolatos nehézségek között első helyen az időhiány, a tanulmányok és a munka közötti egyensúly megtalálásának nehézsége, valamint a stressz és a fáradtság emelkednek ki. Az alacsony bérezés szintén visszatérő problémaként jelenik meg a fiatalok tapasztalatai között, ami sok esetben nem teszi lehetővé számukra, hogy kizárólag munkával fedezzék megélhetési költségeiket.
Forrás: UNI in&out 2025 Nyár – „Így dolgoztok ti” kutatás
A válaszokból kiderült, hogy a pénzkereseti lehetőség mellett legalább ilyen fontos számukra a soft skillek, például a kommunikációs készségek, a csapatmunkára való alkalmasság vagy a fejlődési hajlandóság fejlesztése. Sokan kiemelték, hogy a diákmunkán keresztül lehetőségük nyílik a szakmai kapcsolatok építésére is, ami hosszú távon hozzájárulhat karrierjük sikeres elindításához.
Forrás: UNI in&out 2025 Nyár – „Így dolgoztok ti” kutatás
A 2024-es kutatás eredményei világosan megmutatták, hogy a mai diákok tudatosan keresik azokat a munkalehetőségeket, amelyek nem csupán pénzügyi stabilitást nyújtanak, hanem hozzájárulnak a szakmai és személyes fejlődésükhöz is. A munkáltatók számára ez egyértelmű üzenet: ha hosszú távon szeretnének elkötelezett fiatal munkavállalókat találni, akkor olyan feltételeket kell kínálniuk, amelyek a rugalmasságra, a fejlődési lehetőségekre és a közösségi élményekre egyaránt építenek.
Forrás: UNI in&out 2025 Nyár – „Így dolgoztok ti” kutatás
Az UNIside minden évben saját kutatásokat készít a fiatalok körében, hogy jobban megismerje a diákok életét, gondolkodását, szokásait és jövőképét. 2025-ben két nagy témára fókuszálunk: a Siemens-szel közösen a környezetvédelem és fenntarthatóság kérdéskörét vizsgáljuk, emellett idén is elkészítjük „Így tanultok ti” kutatásunkat, amely ezúttal az AI-használat és az ahhoz kapcsolódó attitűdök feltérképezésére irányul és a szeptemberben megjelenő UNI in&out 2025 Innováció című kiadványunkban jelenik meg.