Hamarabb fognak munkát találni azok, akik belefektették az időt a tapasztalatszerzésbe - interjú Filó Angéla Katalinnal

Hamarabb fognak munkát találni azok, akik belefektették az időt a tapasztalatszerzésbe – interjú Filó Angéla Katalinnal


Szerző: UNIside - 2025.08.06.

A teljes cikk az UNI In&Out 2025-ös nyári számában jelent meg.

„Az AI révén villámtempóban alakul át a munka világa és ez lényegében most történik. Fontos érteni: az egyetemi tudást, amit mi tudunk, AI-jal nem tudjuk pótolni” – mondja Filó Angéla Katalin, AI és digitális marketing fejlesztési szakértő, üzleti mentor.

Főként a kommunikáció és médiatudomány szakon végezve lehet valakiből marketinges, vagy pr szakember. Kinek való szerinted a marketinges pálya?

Szerintem, aki marketinges szeretne lenni, annak való. Nincs olyan, hogy valaki introvertáltabb, ezért kevésbé alkalmas erre a pályára, hiszen sok adatalapú munkakör létezik a területen; ők statisztikákkal vagy elemzésekkel foglalkoznak. Tény, hogy mi marketing és pr szakemberek azt tartjuk magunkról, hogy mi vagyunk a legjobb fejek, és ez persze annak is köszönhető, hogy ehhez a munkához tényleg nagy adag kreativitásra és emberismeretre van szükség.

Milyen életpályára számítson a fiatal, aki ebbe az irányba indul? Téged mik motiváltak a karriered első állomásain?

Fontos átgondolni, hogy valaki alkalmazotti létben gondolkodik, vagy már rögtön a vállalkozósdiban. Utóbbira is van már példa és jó tantárgyak is az egyetemeken, amelyek erre felkészítenek. A marketinges lét multi-környezetben nagyon mély tudás megszerzését teszi lehetővé, mert általában egyetlen márkán dolgozik a frissdiplomás munkába álló. Ha ügynökséghez megy valaki, akkor több márkán dolgozhat. A szakmai tudás elsajátítása mellett ma már nagy szükség van arra, hogy együttműködésre és állandó fejlődésre is kész legyen. Vállalkozócsaládból származom, tehát nekem általában a hazai vállalatok munkakultúrája volt komfortos, bár itt is voltak olyan pillanatok, amikor – abból fakadóan, hogy egy bizonyos cégtípusban a felsővezetők hajlamosak „mindent is” a marketinggel csináltatni – nagyon nehezen jutottam túl egy-egy megterhelő időszakon.

Hogyan készülhet valaki marketinges pályára már az egyetemi évek alatt?

Teljesen normális, hogy ijesztő a pályánk elején lenni, mert nem tudjuk a fogódzókat, és nem látunk bele azokba a munkakörökbe, amikről hallunk a szüleinktől, a környezetünktől, az ismerőseinktől. Nagyon jó, ha valaki mondjuk trainee-nek jelentkezik, és úgy dönt, hogy egy ügynökségnél eltölt 3-6 hónapot. Ezek nagyon nagy gyakorlati tudást adnak már az iskola közben. Tudom, hogy erőfeszítés, nagy lemondás – meg hogy a buli nagyon csábító, de a ráfordítás később a diplomával együtt sokkal eredményesebbé tesz és sokkal hamarabb fognak munkát találni azok, akik belefektették az időt a tapasztalatszerzésbe.

Az AI megjelenésével számítson arra a fiatal pályakezdő, hogy az első munkahelyén készségszinten kell majd ezt az eszköztárat is használnia?

Igen, valószínűleg, hiszen, ahogyan azt több előadásomban is elmondtam, ma már olyan dolgokra képes az AI, hogy egy korábban 7 hónapos marketing kampány előkészítési munkáit pár perc alatt állítja elő – ha jól van promptolva. És ebben van a kulcs: hogy már az szaktudást igényel, hogyan használjuk ezeket az eszközöket és az adott cég problémáira, feladatkészletére melyik lesz megfelelő. Pár évvel ezelőtt, amikor elindítottam a Marketing Mentor cégemet, tudatosan kezdtem el ezt a tudást rendszerszinten felépíteni.

Az egyetemi AI használatról mit gondolsz?

Egy AI-hívővel beszélsz, így teljes mértékben támogatom a használatát, és ezt vállalom is. Bárcsak nekem is lett volna AI akkoriban, a szakdolgozatomban használtam volna, válaszolhatott volna azokra a kérdésekre, amikben nem voltam biztos. Nagyon sokat jártam külön tanárhoz, és nem volt meg, akitől kérdezni tudtam volna, mert egy-egy előadás vagy szeminárium után nem tudtuk a tudást összeszedni, maximum könyvekből. Most viszont van tanulómodulja a ChatGPT-nek és arra biztatom a hallgatókat, hogy azt merjék használni.

Ez egy ugyanolyan forrás számomra is, mint ahogy annak idején a Wikipédiát vagy a Google-t bújtuk végig, csak most sokkal összeszedettebb, tartalmasabb módon lehet használni és nem sértődik meg, ha valamit háromszor kell végigvennie, demonstrálni. El tudja magyarázni nagyon képletesen mi az az opportunity cost, vagy bármely más közgazdaságtani fogalom, de azt már nekünk kell érteni, hogy ez a munkánk során hol és hogyan fog segíteni. A saját, mélyebb kontextust nekünk kell hozzátudni. Mindenkit arra bátorítok, és az oktatási intézményeknél is ez a küldetésem, hogy ne féljünk tanárként a GPT anyagokat forrásként bekérni és ennek figyelembevételével értékelni. Nagyon afelé megyünk, hogy ez legyen alapkészsége a diáknak is.

A teljes cikket itt olvashatod el.

Hírlevél

Iratkozz fel hírlevelünkre!

Minden héten válogatott tartalmainkat kapod meg, hogy naprakész lehess oktatási, egyetemi, innovációs témákban.

Webshop: Uniside  Kiadvány vásárlás
Libri