A Széchenyi István Egyetemen a tavaszi félévben ismét elindul a légijármű-üzemeltetési szakmérnök és a légijármű-üzemeltetési szakember képzés. A győri intézmény azonban egy új lehetőséget is kínál: a két, diplomához kötött szakirányú továbbképzés mellett mostantól modulonként, részismereti (mikrotanúsítványos) formában is elvégezhető a magyar–angol nyelvű pilótaképzés.
Ez utóbbihoz már nem szükséges felsőfokú végzettség, a modulok külön-külön teljesíthetők. A jelentkezési határidő mindkét képzési formánál 2026. január 12.
A pilótaképzés első évfolyama idén szeptemberben indult el: a mérnöki diplomával rendelkezők légijármű-üzemeltetési szakmérnök, a más végzettségűek légijármű-üzemeltetési szakember képzésre jelentkezhettek. A három féléves, angol nyelvű program olyan kiemelt szakmai partnerek közreműködésével zajlik, mint a Wizz Air vagy a több mint húszéves tapasztalattal rendelkező Fly-Coop Kft. Az elméleti órákat pénteken és szombaton tartják Győrben, a repülési gyakorlat pedig több hazai repülőtéren – fertőszentmiklósi, péri, budaörsi, kadarkúti és lipóti helyszíneken – zajlik, igazodva a hallgatók lehetőségeihez. A pilótajelöltek szimulációs tréningen is részt vesznek, elsősorban a váratlan helyzetek kezelésének elsajátítása érdekében.
A jelentkezők visszajelzései alapján azonban sokaknak nehézséget jelentett a másfél éves képzés intenzív időbeosztása. „Az első felvételi időszak tapasztalatai azt mutatták, hogy sok jelentkezőnek nehézséget okoz az intenzív ütemezés” – mondta el Teschner Gergely egyetemi docens, a képzés szakfelelőse. Ezért az egyetem vezetése a Felnőttképzési és Kompetenciafejlesztési Központtal közösen kidolgozta a képzés moduláris változatát.

A Széchenyi István Egyetem pilótaképzése során a hallgatók több száz órát repülnek tapasztalt oktatók segítségével (Forrás: SZE)
Az új rendszerben a tananyag egymásra épülő modulokra tagolódik, így mindenki saját tempójában haladhat. A részismereti (mikrotanúsítványos) formában nincs szükség diplomára, akár érettségivel is megkezdhető a tanulmány. Az első modul a magánpilóta-szakszolgálati engedély (PPL) megszerzésére felkészítő kurzus, amely önmagában is teljes értékű képzés, és a kis, egymotoros gépek biztonságos vezetésére készíti fel a résztvevőket.
A képzésre való bekerülés feltétele az angol nyelvtudás, amelyet nem nyelvvizsgával, hanem személyes elbeszélgetéssel mérnek fel. A teljes programhoz 1. osztályú orvosi minősítés szükséges, míg a PPL-modul elvégzéséhez elegendő a 2. osztályú minősítés is.
A jelentkezési határidő január 12., így még a szükséges vizsgálatokat is le tudják bonyolítani a február 1-jei kezdés előtt – tette hozzá a szakfelelős. Kiemelte azt is: aki végigjárja a teljes – moduláris vagy háromféléves – képzést, bármely légitársaságnál pilótaként helyezkedhet el, a Wizz Airrel kötött együttműködésnek köszönhetően pedig a társaság soron kívüli elhelyezkedési lehetőséget kínál a végzetteknek.
A légijármű-üzemeltetési szakmérnök és szakember továbbképzés díja 95 ezer euró (mintegy 37 millió forint), amely a 205 repült órát, az elméleti képzést és a vizsgadíjakat is tartalmazza. A PPL-modul egy féléves, 13 200 eurós (kb. 5,15 millió forintos) költséggel jár, ebben 45 repülési óra szerepel. A teljes moduláris képzés összességében mintegy 50 repült órával többet ad, mint a szakirányú továbbképzés. Mindkét esetben lehetőség van 45 éves korig kamatmentes diákhitel igénybevételére.
További információk a Nextgenlearn és az SZE felvételi honlapján érhetők el.
——
A kiemelt kép forrása: SZE.