Munka

Tippek, hogyan viselkedj helyesen az első munkahelyeden

UNIside | 2022-08-18
Mire először kezdünk valódi munkahelyen, addigra számtalan közösségbe beilleszkedtünk már életünkben, így jogosan feltételezhetjük, hogy ez sem lesz nehéz. Vannak néhány jó tanácsunk, amit tipikusan ezt a helyzetet segítik megugrani.

Ezt tedd:

 

  1. Légy barátságos!

Bár sokakat taszít az irodai csevegés, hosszú távon mégis hasznos lehet, ha jó viszonyt alakítasz ki azokkal, akikkel rendszeresen összefutsz a konyhában vagy a kávéfőzőnél. Ebbe még az is belefér, ha időnként közös nassolnivalóval szolgálsz, boldog születésnapot kívánsz, vagy segítesz valakinek egy feladat elvégzésében – pusztán szívességből.

  1. Érkezz kicsit hamarabb!

Nem stréberség, sőt, a saját napodat is nyugodtabbá teszi, ha tíz perccel hamarabb érkezel. Így lesz időd egy élvezhető kávéra, amíg beindul a géped, a leveleid nyugodt átfutására, a napi feladatok átgondolására. Nemcsak sokkal összeszedettebb kollégának látszol majd, hanem valószínűleg az is leszel.

  1. Légy rugalmas és nyitott!

Akár olyasmit kell elintézned, ami nem a te feladatod lenne, olyan projekten vagy, amit ki nem állhatsz, később távozol, és korábban kell kezdened, mindenképp segít, ha veszel egy nagy levegőt és megőrzöd a rugalmasságod. Sokat profitálhatsz abból, ha látszik: terhelhető vagy. Ez azonban ingoványos terület, hosszú távon ne hagyd, hogy kihasználjanak!

Fotó: 123RF

Ezt ne tedd:

 

  1. Ne tárulkozz ki rögtön!

Semmi gond, ha vannak munkahelyi barátaid, ha jó a társaság, és jól is érzed magad, de érdemes főleg pályafutásod elején a saját sávodban maradni, tenni a dolgod, és nem azzal felhívni magadra a figyelmet, hogy az irodába viszed a magánéleted. Érdemes eleinte felmérni és megszokni a terepet, és csak később azokkal kialakítani közvetlen viszonyt, akikkel valóban barátkozni szeretnél.

  1. Ne légy zavaró tényező!

Bár egészséges munkahelyi környezetben nem lenne szabad, hogy probléma legyen, ha napközben időnként magánügyben kell telefonálnod, intézkedned, mégis jobb, ha diszkréten teszed ezt. Ne telefonálj magánügyben az asztalodnál, hiszen másokat kizökkenthetsz a munkafolyamatából, és egyébként sem kíváncsi senki, mikor mész vérvételre. Jobb, ha kimész a folyósóra vagy egy üres tárgyalóba.

  1. Ne spamelj!

Ha egy többszáz kollégát érintő emailen nyomsz félre a „válasz” és a „válasz mindenkinek” gombok között, önmagában nem tragédia, de az komolyabb zavaró tényező, amikor ezt a hibát harmincan követik el. Igyekezz azok közé tartozni, akik értik a különbséget a két gomb között. Próbálj meg arra is törekedni, hogy e-mailjeidet a lehető legtömörebben fogalmazd meg.