Uni

SZTE TTIK: Az itt szerzett tudásból a jövőben is meg lehet élni

UNIside | 2023-03-20
Felértékelődött a természettudományi és informatikai diplomát szerzett szakemberek tudása az elmúlt időszakban. A Szegedi Tudományegyetem Természettudományi és Informatikai Karán (SZTE TTIK) hallgatóbarát környezet, komoly kutatási háttér várja a tudományterületek iránt érdeklődőket. A lehetőségekről Horváth Dezső, a kar dékánja adott tájékoztatást.

Horváth Dezsővel, a Szegedi Tudományegyetem Természettudományi és Informatikai Karának (SZTE TTIK) dékánjával készült teljes interjú az UNI 2022 első számában jelent meg.

 

Mit tart az SZTE TTIK legfontosabb jellemzőinek, amelyek vonzók lehetnek a fiatalok számára?

Az elmúlt évek folyamatai egyértelműen rámutattak arra, hogy a karunkon megszerezhető tudásra nagyon nagy szükség lesz. A technológiai fejlődés az informatika, a műszaki és a természettudományos területek iránti igényt erősíti.

A járvány a természettudományok fontosságára irányítja rá a figyelmet. Az is egyértelműen látszik továbbá, hogy azon – biológiát, fizikát, kémiát, matematikát, földrajzot – oktató pedagógusok iránt is megnő a kereslet, akik az előbbi pályára készítik fel a diákokat. Az informatikus-, a mérnök- és az orvosképzés az általános iskolában kezdődik. Úgy gondolom tehát, hogy olyan tudást szerezhetnek a hozzánk érkező diákok, amelyből a jövőben meg is tudnak élni, emellett azt érezhetik, hogy hasznos feladatokat látnak el a munkájukkal. 

 

„A nálunk diplomát szerzők elhelyezkedési lehetőségei kiválók.” (Fotó: SZTE)

 

Mely területek azok, amelyeken az SZTE TTIK kiemelkedő teljesítményt nyújt?

Az SZTE TTIK előkelő helyen szerepel a rangsorokban. Mindig el szoktam mondani, hogy nálunk a hozzáadott érték magas. A kémia- és biológiaképzésünk vetekszik, vagy jobb, mint versenytársainknál. Szegeden működik például a Biológiai Kutatóközpont és az ELI Lézerközpont. De mind a hat természettudományi intézetünknek (a matematikának, a fizikának, az informatikának, a kémiának és a földrajz, földtudományi szaknak) jó a nemzetközi kapcsolatrendszere is.

A nálunk diplomát szerzők elhelyezkedési lehetőségei kiválók. Örvendetes lehet még a hozzánk érkezők számára, hogy az informatika kivételével viszonylag kis létszámmal indítjuk el szakjainkat. Vagyis emberközpontú és hallgatóbarát légkör jellemzi az oktatást és az egyetemi képzést.

Kutatási hátterünk nagyon erős. Legalább akkora bevétele származik az egyetemnek ezen a területen, mint amennyit normatívaként kapunk. A diákokat pedig már nagyon hamar bevonjuk a fejlesztésekbe. Aktívan részt vehetnek ezekben a projektekben. 

 

Kiket tekintenek versenytársaiknak?

Az ELTE-t, a Debreceni Egyetemet és műszaki területen a BME-t. Versenytársak vagyunk, de nem ellenfelek. Hasonlóan gondolkodunk, a stratégiánkat rendszeresen egyeztetjük. 


Van olyan szak, amelyet kiemelne?

A biológus szakunkon végzett Karikó Katalin, akinek a nevét a koronavírus elleni vakcina fejlesztéséhez kapcsolódóan az egész világ megismerte – ez egy igazi sikertörténet.

Kiemelném továbbá a kémia szakot. Nem elsősorban azért, mert a saját szakterületem, hanem a Lendület program miatt is. Ez a fiatal kutatókat támogatja abban, hogy saját kutatópályájukat megalapozzák. Ez egy nagy presztízsű program, a karunkon eddig kilencen nyertek el támogatást, közülük hatan kémikusok. Érdemes továbbá külön is említeni az SZTE Bolyai Intézetet. Itt Röst Gergely kutatócsapata már a pandémia előtt is a járványok terjedésének modellezésében ért el komoly eredményeket.

 

„A jövő fejlődési iránya egyértelműen az, hogy a piaci szereplőket bevonjuk az oktatásba.” (Fotó: SZTE)

Mennyiben és hogyan tudják figyelembe venni a munkaerőpiaci igényeket? 

Az informatika és műszaki képzésnél ez egy fontos eleme az oktatásnak. Van duális képzésre is példa az informatikai képzéseinken. Kooperatív képzést szintén lehet folytatni a környezetmérnök szakon. Továbbá hamarosan lesz előrelépés a biomérnök- és a vegyészmérnök-oktatásban, amelyeket a Mérnöki Karral közösen végzünk. Valamint az agrármérnöki területen is folynak egyeztetések.

A jövő fejlődési iránya egyértelműen az, hogy a piaci szereplőket bevonjuk az oktatásba.

 

Miért alkalmazzák a munkaerőpiaci szereplők az önöknél végzett diákokat előszeretettel? 

Több visszajelzésünk van arról, hogy szívesen alkalmazzák a nálunk végzett diákokat.

A szakterületeinken – bármelyik hazai képzőhelyen végzett is valaki – csak az nem tud elhelyezkedni, aki nem akar.

Jók az esélyeik ugyanis az országon belül, de akár külföldön is. A végzett doktoranduszaim fele például külföldön dolgozik.