Munka

Richter: kiemelten fontos a megfelelő szakmai utánpótlás

UNIside | 2023-03-13
A természet- és élettudományi felsőoktatási képzésből érkezőknek nagyon széles és masszív alapismeretet kell az egyetemen elsajátítaniuk ahhoz, hogy gyógyszeriparban helyezkedhessenek el. A specializált tudás átadása már sokkal inkább a munkahely feladata – mondta Orbán Gábor, a Richter Gedeon Nyrt. elnök-vezérigazgatója.

A Richter elnök-vezérigazgatójával, Orbán Gáborral készült teljes interjú az UNI in & out 2022 első számában olvasható.

 

Mik az alapvető elvárások képességben és tudásszintben a céghez belépőktől?

Mindenhová keresünk munkaerőt, a termeléstől a kutatásig, a gépkezelőktől a vezetőkig. Ezért nagyon diverz, hogy hol, mit várunk el.

Az öt alapvető kulcskompetenciánkat viszont általánosan keressük a leendő kollégáinkban: az együttműködést, a szakértelmet, az eredményorientáltságot, a változáskezelést és az önfejlesztést. Fontos, hogy kollégáinknak legyen igénye a fejlődésre és érdeklődjenek társaságunk más területei iránt is.

Ehhez támogatást is nyújtunk számukra különböző tréningek és előadások segítségével.

Ha a cégen belül olyan speciális területet nézünk, mint a k+f, ott jellemzően olyan embereket keresünk, akik a saját generációjuknak a legjobb 10 százalékába tartoznak. Mi az élcsapatot próbáljuk megszerezni. A természet- és élettudományos felsőoktatási képzésből érkezőknek nagyon széles és masszív alapismeretet kell az egyetemen elsajátítaniuk ahhoz, hogy a gyógyszeriparban helyezkedhessenek el. A specializált tudás átadása már sokkal inkább a munkahely feladata. Ezeknek az erős alapoknak azért van jelentőségük, mert ahogy az ember bekerül például egy gyógyszer kutatás-fejlesztési folyamatába, akkor egy ekkora cégnél, mint a Richter, nem lehet előre megmondani, hogy éppen melyik tudására hol és mikor lesz szüksége.

 

„Hosszú évekre visszatekintő, folyamatosan aktív, megállapodásokban szabályozott együttműködéseink vannak több hazai kutatóhellyel és egyetemmel, így a Semmelweis Egyetemmel, az ELTE-vel, a BME-vel, a Debreceni, a Pécsi és a Szegedi Tudományegyetemmel” (Fotó: SE)

 

Milyen típusú fiataloknak való a gyógyszeripar?

Hazai szinten 6000, globálisan több mint 12 000 főt foglalkoztatunk, a lehető legváltozatosabb karrierlehetőségekkel. Nehéz lenne általánosítani.

Mindig keressük a nyitott, innovatív, proaktív, csapatjátékos fiatal tehetségeket. Ugyanakkor a gyógyszeriparra jellemzően szükség van a nagyfokú precizitásra, elmélyülésre való képességre, sok türelemre.

Hiszünk abban, hogy nálunk szinte mindenki megtalálhatja a számára vonzó lehetőségeket, aki munkájával szeretne hozzájárulni a küldetésünkhöz, hogy emberek millióinak az életminőségét tegyük jobbá.

 

Milyen sikerei vannak most a cégnek és mi jelenti a legnagyobb kihívást?

A Richter életében gyakorlatilag folyamatosan vannak olyan szakmai sikerek, kihívások, amelyek vonzóvá teszik. Csak az egy-másfél évből példul ilyen siker, hogy originális antipszichotikumunk blockbuster termék lett az USA-ban, vagy hogy új, innovatív nőgyógyászati terméket vezethetünk be az idén az európai piacokra. Továbbá, hogy 2021-ben is nyertünk Innovációs nagydíjat a saját fejlesztésű biotechnológiai készítményünkkel. De itt kell megemlíteni azt is, hogy rekordidő alatt fejlesztettük ki és oldottuk meg a gyártását a súlyosabb fázisban lévő Covid-betegek kórházi kezeléséhez használt remdesivirnek. A készítményből sokáig globális hiány mutatkozott, így a hazai betegellátásban hiánypótló volt és sok esetben életmentőnek bizonyult.

De nem csak az ilyen kimagasló eredményekről szóló hírek tesznek minket vonzóvá. A Richternél olyan minőségű projektek zajlanak, olyan magas színvonalú műszaki infrastruktúra, speciális eszközrendszer áll rendelkezésre, amely nem található meg bármely gyógyszeripari vállalatnál, és amely nemzetközi szinten is versenyképessé tesz minket. Ezek olyan körülmények, amelyek révén külföldről is jónéhány kutatót csábítottunk már haza.

A pályakezdők keresik a folyamatos újítás és fejlődés lehetőségét is, hiszen ez a sikeres jövő záloga. Mi a szakmai és személyes előrelépést minden területen képzési lehetőségek széles választékával segítjük. Emellett átfogó juttatáscsomaggal a munka és a magánélet egyensúlyára is ügyelünk (konditerem, uszoda, üdülők, cafeteria).

Ezeknek is köszönhető a Richter munkáltatói márka kedvező megítélése, amit jól mutat, hogy a 30 ezer fiatal pályakezdő munkahelyválasztási preferenciáit feldolgozó, PwC Hungary által készített felmérés alapján az iparágunkban az idén már harmadik éve cégünké az Év legvonzóbb munkahelye díj.

 

Milyen életpályára készülhetnek az ebben az irányban továbbtanulók?

A gyógyszeripar irányába orientálódó, természet- és élettudományokat tanuló hallgatók hosszú távú, kiszámítható, ugyanakkor az új termékek és új technológiák miatt változatos pályára készülhetnek. Folyamatos megújulásra, önképzésre, innovációra van szükség.

Nehézség lehet elfogadni a gyógyszeripari fejlesztési folyamatok időigényét és a kutatási projektek nagyarányú lemorzsolódását, így nagyobb fokú türelemre és kudarctűrő képességre is szükség van.

 

Milyen intézményekből, milyen szakmaterületről, milyen képzési területről érkező pályakezdőket fogadnak leginkább? Milyen üres pozícióik vannak?

Főként egészség-, természettudományi és műszaki szakmákat tanulókat fogadunk gyakorlatokra. Ezek a gyakorlatok a pályakezdőként való elhelyezkedést is nagymértékben elősegítik. Szeretnénk olyanokat felvenni, akik global mindsettel rendelkeznek, hiszen egy multinacionális cég vagyunk, magyar központtal. Ebben az angolnyelv-tudás egyre fontosabb.

A mintegy 6 ezer fős létszámunkhoz nagyjából 150-200 nyitott pozíciónk van, ami normál, illetve alacsony fluktuációt jelent. Inkább strukturális munkaerőhiánnyal küzdünk, egyes speciális tudást igénylő munkakörök esetén (fejlesztési analitika, biotechnológia).

 

„Egyre több vezetőnk ismeri fel, mit jelent a tehetség, hogyan lehet junior tehetségeket fejleszteni és hogy megéri rájuk építeni üzleti szempontból is” (Fotó: Richter)

 

Milyen tapasztalatai vannak a Richternek a friss diplomásokkal?

Azt látjuk, hogy a klasszikus toborzási csatornák kevésbé működnek. Új, kreatív, alternatív megszólítási felületeket kell felkutatnunk és alkalmaznunk. Jobban meg kell ismernünk a Z generáció viselkedési, illetve digitális fogyasztási szokásait.

Folyamatosan foglalkoztatunk diákokat és gyakornokokat. Igyekszünk nekik valódi szakmai feladatokat biztosítani, majd az egyetem elvégzése után főállásban alkalmazni őket.

A legtöbb területen tapasztalt kollégákra van szükségünk. De még így is van sok divízió, ahol pályakezdő kollégákat is fogadunk. Például kétéves friss diplomás programot működtetünk gyógyszerészeknek a termelésben, a kutatásban és a minőségirányításban, illetve mérnököknek a műszaki részlegen. Egyre több vezetőnk ismeri fel, mit jelent a tehetség, hogyan lehet junior tehetségeket fejleszteni. És hogy megéri rájuk építeni üzleti szempontból is.

Mivel 2025-re a millenniumi fiatalok teszik ki a munkaerő háromnegyedét, komolyan kell venni, hogy ők mit értékelnek egy munkahelyen. Céljaik nagymértékben eltérnek, sokan a munka és a magánélet közötti jobb egyensúlyt, valamint a céltudatosságot részesítik előnyben a magas fizetésekkel szemben. Ez a tendencia óriási változást hozhat a munkáltatói márkaépítés jövője szempontjából.

A jó egyetemeken végzett, sokszor külföldről hazatérő Z generációs jelöltekért nagy a küzdelem a piacon mind a core pharma tevékenységek, mind a támogató területeken, így az IT-, a pénzügyi és a mérnöki területen. Előbbieknél nagyon gyakran nemzetközi versenypartnereink vannak, utóbbiaknál más iparágakkal is versenyzünk.

 

Részt vesz-e duális képzésben a vállalat, van-e saját képzési programja?

Az új szakképzési struktúra bevezetésével 2020-ban elindítottuk az első közös duális vegyésztechnikusi osztályunkat több más gyógyszergyárral összefogva, jelenleg az Egis és a Richter között működik a kooperáció ebben a témában. Dorogi telephelyünkön 2021 februárjában szintén elindult a duális technikusképzés, emellett az idén már a felsőoktatásból is fogadtunk duális mesterképzésben tanuló hallgatót, szeretnénk a területi igények mentén ezt tovább bővíteni. Oktatási és pályaorientációs tevékenységet is folytatunk telephelyeinken és kihelyezve partnerintézményeinkkel, az ELTE-vel és BME-vel karöltve.

 

A Richter hol keres elsősorban tehetségeket?

Az 1200 fős kutató-fejlesztő bázisunkkal Kelet-Közép-Európa legjelentősebb gyógyszerkutatási központjának számítunk. Ahhoz, hogy ez a jövőben is így legyen, sőt tovább tudjunk fejlődni, kiemelten fontos a megfelelő szakmai utánpótlás, amelynek stabil bázisát a hazai kutatóhelyek és egyetemek biztosíthatják.

Éppen ezért hosszú évekre visszatekintő, folyamatosan aktív, megállapodásokban szabályozott együttműködéseink vannak több hazai kutatóhellyel és egyetemmel. Így a Semmelweis Egyetemmel, az ELTE-vel, a BME-vel, a Debreceni, a Pécsi és a Szegedi Tudományegyetemmel. Ezek kiterjednek különböző k+f projektekre, közös pályázati részvételre a hazai és EU-s pályázatokon, illetve az oktatás területére.

Az együttműködésekben, illetve a felsőoktatási szerepvállalásunkban kiemelt szerepet játszik a Richter által létrehozott Talentum alapítvány. Ez ösztöndíjakkal támogatja a 35 év alattiak tanulmányait, akik közül a magyar gyógyszeripar sikeres szakemberei, kutatói kerülhetnek ki. Emellett pedig az őket képző egyetemeknek is biztosít támogatást. Éves szinten mintegy 200 millió forintot fordítunk így a felsőoktatásra. Rendszeresen biztosítunk gyakorlati helyet a Richter számára releváns szakokon tanulmányokat folytató hallgatók számára. Valamint szakdolgozat-, diplomamunka-, PhD-dolgozatírási lehetőséget.

Az oktatási témájú programjaink nem csak az egyetemistákat célozzák. Hiszen az is fontos, hogy a tehetséges diákokkal mielőbb megszerettessük a természettudományi tantárgyakat és támogassuk a pályaválasztásukat.

Ennek a jegyében a Richter, az Ericsson Magyarország és a Graphisoft összefogásával 2001 óta ítéli oda a Rátz Tanár Úr Életműdíjakat. Azoknak a középiskolai és általános iskolai tanároknak, akik kimagasló szerepet töltenek be a természettudományi tantárgyak népszerűsítésében és tehetséggondozásban. Az évente nyolc tanárt elismerő, 1,5-1,5 millió forint pénzjutalommal járó díj mára a hazai természettudományos és a közoktatás egyik legrangosabb elismerése lett.

Hasonló céllal indítottuk el az idén a Te és a természettudományok – mesés történetek (TETT) című mese- és novellaíró pályázatot a Természettudományos Oktatásért Szabó Szabolcs Emlékére Közhasznú Alapítvánnyal. A pályázaton olyan írásokat várunk, amelyek természettudományos elképzelések, gondolatok, kifejezések körül forognak. Ezzel is azt kívánjuk ösztönözni, hogy a közoktatásban tanulók megszeressék a természettudományokat. Elsajátítsák az ezekhez szükséges íráskészséget, a kreatív és precíz gondolkodás alapjait, valamint felfedezzék a bennük rejlő alkotó erőt.