Munka

A pedagógus hivatása a legjobb a világon

Haiman Éva | 2023-02-08
Tízéves kora óta a tanári pályára készült, és bár megfordult a versenyszférában is, Péter Dávid a Közgazdasági Politechnikum igazgatóhelyettese nem bírt meglenni a tanítás nélkül. Szerinte a pedagógusi pálya a világ legjobb hivatása.

A pedagógus hivatásról szóló interjú az UNI 2022-ben jelent meg.

 

A pedagóguspálya jelenleg talán nem tartozik a legnépszerűbbek közé Magyarországon. Ám a tudás sikeres átadása és a gyerekek személyiségének fejlesztése olyan sikerélményt ad, amit csak nagyon kevés helyen élhet át valaki – vallja Péter Dávid, a Közgazdasági Politechnikum igazgatóhelyettese.

 

Mi a vonzó napjainkban a tanári pályában, s mi az oka, hogy a nehézségek ellenére ennyien választják ezt a hivatást?

A hihetetlenül erős hivatástudat. Ez sok mindenen át tudja lendíteni és erősen tudja motiválni a pályakezdőket, főleg a kezdeti időben. A saját példámból tudok kiindulni.

Már gyerekkoromban elhatároztam, hogy a tanítással szeretnék foglalkozni, és ez a későbbiekben sem változott. Hiszem, hogy gyerekekkel foglalkozni, őket tanítani a világ legjobb hivatása.

 

„Nagyon megbecsüljük a kollégáinkat, a pályakezdőkre pedig különösen odafigyelünk, hogy el tudjuk őket kötelezni.” (Fotó: UNI)

 

A pályakezdőkben is látja ezt a motivációt?

Teljes mértékben. Nagyon lelkesek, energikusak és innovatívak. Rengeteg ötlettel, nem egy esetben változtatási szándékkal érkeznek.

 

Ez sok helyen így van, aztán a fiatalok tettvágyát sokszor épp a tapasztaltabb kollégák roppantják meg.

Ez az oktatás területén nem így működik. Mi egyébként is szerencsés helyzetben vagyunk. Alternatív iskola vagyunk, így a legteljesebb mértékben teret adunk az újító gondolatoknak, a friss ötleteknek.

Nagyon megbecsüljük a kollégáinkat, a pályakezdőkre pedig különösen odafigyelünk, hogy el tudjuk őket kötelezni – és meg is tudjuk őket tartani.

 

Hogyan?

Alapvetően a tantestületre jellemző kiemelkedő kollegiális viszonyok segítségével. Vannak persze profánabb szempontok is, mi a bértáblánál magasabb fizetést ajánlunk a pályakezdőknek. Ami azonban még lényegesebb: elfogadható és vonzó jövőképet igyekszünk felvázolni mindenki számára.

 

Az önök iskolája nem a hagyományos oktatási rendszert követi. Zavaró lehet ez egy pályakezdő számára, aki a felsőoktatásban a hagyományos módszereket sajátította el?

A Közgazdasági Politechnikum sok tekintetben nagyon hasonlít egy hagyományos középiskolához. Vannak persze speciális tantárgyak és különböző, eltérő módszerekkel megközelített tantárgycsoportok, de a legfontosabb különbség az, ami a diák-tanár viszonyában mutatkozik meg.

Ez egy személyközpontú iskola, ahol valóban a tanuló áll a középpontban. Egy hagyományos iskolához képest így sokkal mélyebb, informálisabb kapcsolat alakul ki a tanár és a diák között. Alapvetően más logikával gondolkodunk. Számunkra nem a megtanítandó tananyag a leghangsúlyosabb, hanem azok, akiknek átadjuk a tudást. Ehhez igazítunk mindent.

Természetesen van egy kerettanterv és alapkövetelmény, de számunkra a tanuló személye és személyisége a legfontosabb. Ezért vezettük be a két osztályfőnökös rendszert, ezért van nálunk mental team, ezért kap hangsúlyos szerepet az iskolapszichológus. A viszony informális jellegét jól tükrözi, hogy a diák is tegezi a tanárt, ami egy alapvetően hierarchikusnak vélt kapcsolatban a partnerségre helyezi a hangsúlyt. Ez legfeljebb szokatlan lehet egy pályakezdőnek, zavarónak semmiképp nem mondanám. Persze nem biztos, hogy ez mindenkinek illik a személyiségéhez, de úgy vélem, hamar hozzá lehet idomulni.

 

A tanulók családi hátterére, az egyéni problémákra és a céljaikra tehát fokozottan figyelnek?

Nem szeretjük és nem is szoktuk a problémákat a szőnyeg alá söpörni, inkább megpróbálunk azok mélyére ásni, de természetesen csak addig, ameddig a hatáskörünk engedi. Azt nézzük, hogy mi a diák közép- és hosszú távú érdeke, hogy a tanulmányait a terveinek megfelelően tudja folytatni, és ami még fontosabb: egészséges gondolkodású és személyiségű felnőtté váljon.

 

A nem szokványos kapcsolat jellege nem okoz problémát egy pályakezdőnek? Fiatal áll szemben a fiatallal, a diákok nem élnek vissza a hierarchikus rendszer lazaságával?

Ez alapvetően a tanár személyiségén múlik, és minden iskolában előfordulhat. Az informális viszony csak akkor működik jól, ha vannak bizonyos keretei. A követelmények a stílustól függetlenül is követelmények, amiket teljesíteni kell. A kapcsolat alapja éppen az, hogy megadjuk a másiknak a tiszteletet, és ugyanúgy betartjuk a szabályokat.

Egyébként ha valaki hozzánk jön tanítani, annak mindig biztosítunk egy próbaévet, éppen azért, hogy megtapasztalja ezt a szemléletet, és eldöntse, hogy mennyire felel meg a személyiségének, habitusának, mennyire tudja itt elképzelni a szakmai jövőjét. Meggondolhatja magát, a lehetőség adott. Szerencsére ilyesmi nagyon ritkán fordul elő.

 

Hogyan választják ki az új kollégákat?

Mi is egyre inkább tapasztaljuk a munkaerőhiányt. Most éppen szerencsés helyzetben vagyunk, mert az egyik pozícióra sok jelölt közül választhatunk. Az alapszempontokat is figyelembe véve többkörös interjúkat tartunk, majd próbaórákat biztosítunk a jelölt számára. Végül az adott munkacsoport és az iskola vezetése közösen dönt, hogy kit talál a legalkalmasabbnak.

 

Azzal kezdtük, hogy ehhez a pályához nagyon erős hivatástudat kell. Egyszer már elhagyta a katedrát, aztán mégis visszatért az oktatáshoz. Miért?

Kilenc évig tanítottam egy hagyományos gimnáziumban, ahol már kicsit frusztráltnak éreztem magam. Kipróbáltam magam a versenyszférában, egy szállodalánchoz mentem dolgozni. Úgy gondoltam, így azt is megtudhatom magamról, hogy valójában mit szeretnék csinálni az életemben. A munkahelyem jó volt, de egyre jobban hiányzott a tanítás. Aztán egy szeptember 1-jén, amikor dolgozni indultam, megláttam a tanévnyitókra igyekvő fiatalokat. Abban a pillanatban eldöntöttem, hogy a következőn már ott akarok lenni tanárként. Így is lett: egy hónap múlva már a Közgazdasági Politechnikumban tanítottam. Aki egyszer tanár volt, mindig az marad.

 

NÉVJEGY:

Péter Dávid

  • A Közgazdasági Politechnikum ügyvezető koordinátora (igazgatóhelyettes).
  • Tízéves kora óta a tanári pályára készült, az egyetem elvégzése után az Eötvös József Gimnáziumban tanított kilenc éven keresztül. Ezalatt a BME-n közoktatás-vezetői szakvizsgát tett. Az M5-ös csatornán évekig vezette a történelem érettségire felkészítő műsort.
  • 2018-ban a versenyszférában helyezkedett el, egy nemzetközi szállodalánc munkatársaként.
  • Nem sokáig bírta a tanítás nélkül, így lett a Közgazdasági Politechnikum tanára, majd igazgatóhelyettese. A főállású oktatás mellett egy nyelviskolát is üzemeltet. Rajong a tömegközlekedésért és a két világháború közötti építészetért.