Uni

A mesterséges intelligencia átalakítja az oktatást – de milyen áron?

UNIside | 2024-09-27
A Budapesti Corvinus Egyetem két matematikai kurzusának tapasztalatai alapján a mesterséges intelligencia (MI) használata nemcsak lehetőségeket, hanem kihívásokat is rejt magában az oktatásban. Budapesti Corvinus Egyetem két oktatója, Benedek Márton és Sziklai R. Balázs, megengedte diákjaiknak, hogy feladataik és vizsgáik során szabadon alkalmazzanak MI-t, mint például a ChatGPT-t. Az eredmények azonban meglepőek voltak: a hallgatók motivációja és tudásszintje csökkent, míg a társadalmi egyenlőtlenségek fokozódtak.

A mesterséges intelligencia veszélyei

Az oktatók azt várták, hogy a mesterséges intelligencia fokozza a diákok motivációját és megkönnyíti a tanulási folyamatot. Ehelyett az ellenkező hatást tapasztalták. A diákok kevesebb energiát fektettek a hagyományos tanulási módszerekbe, mivel az MI használatával gyorsabban értek el eredményeket. Ez különösen a jobb tanulókra volt igaz, akik kevesebb erőfeszítéssel tudták elérni a várt eredményeket. Az MI használata során azonban kimaradtak a tanulási folyamat fontos szakaszai, mint az alkotás, a hibázás és a megértés. „A mesterséges intelligencia kiváltotta a problémákra megoldást kereső folyamatot, pedig a tudáselsajátítás során a folyamat megértése sokkal fontosabb lett volna, mint maga a megoldás” – mondta Sziklai R. Balázs.

 

Társadalmi egyenlőtlenségek mélyülése

A mesterséges intelligencia használata ráadásul jobban kiélezte a diákok közötti társadalmi egyenlőtlenségeket is. Azok a tehetősebb hallgatók, akik hozzáfértek a fejlettebb, előfizetéses MI-eszközökhöz, sokkal jobb eredményeket értek el, mint azok, akik csak az ingyenes verziókat használhatták. Így az MI nemcsak a tudáselsajátítást, hanem a társadalmi mobilitást is veszélyeztetheti az oktatásban.

 

Megoldás nem a tiltás

Benedek Márton és Sziklai R. Balázs bár tisztában vannak a mesterséges intelligencia veszélyeivel, nem a teljes tiltásban látják a megoldást. Szerintük fontos, hogy a hallgatók megtanulják megfelelően használni az MI-t, és felismerjék, hogy az MI-eszközök is hibázhatnak. „Az ideális cél szerintünk az lenne, ha a hallgatók úgy tudnák használni ezeket az eszközöket, hogy közben tisztában vannak vele, mi alapján hoz ki egy-egy megoldást a ChatGPT, illetve érzékeljék és korrigálni tudják, ha hibázik” – tette hozzá Sziklai.

 

A Corvinus Egyetem szerepe

A Budapesti Corvinus Egyetem Magyarország vezető intézménye a gazdasági és társadalomtudományi képzések terén. Az egyetem célja, hogy a közép-európai régió legjobb felsőoktatási intézménye legyen, amely nemcsak helyi, hanem nemzetközi szinten is elismert. A mesterséges intelligencia oktatásban betöltött szerepének vizsgálata és felelős használata is része annak az átfogó stratégiának, amely az innovációra és a tudás mélyítésére törekszik.