A Bölcsészettudományi és Művészeti Karon alap-, mester- és osztatlan tanárképzés is folyik. Az alapképzési szakjaink között az anglisztika, a tervezőgrafika, a kommunikáció és médiatudomány, illetve a képi ábrázolás a legnépszerűbb. Ez utóbbiaknál a képzés nagyrészt a gyakorlatra épül. A Mozgóképművészeti tanszék tanárai például valamennyien aktív mozgóképművészek – rendezők, operatőrök, írók, (film)zeneszerzők. A Média és Design Intézetben is nagyon sok gyakorlati órájuk van a hallgatóknak, a kreatív vizuális gyakorlatokon megszerzett tudásukat egyéni és csoportos kiállításokon, prezentációkon mutatják be.
Az osztatlan tanárszakoknál a diákok már az első évben megjelennek az iskolákban, és az összefüggő tanítási gyakorlat előtt sok időt töltenek a tantermekben, a gyermekek között. Minden félévben van olyan gyakorlati kurzusuk, amely a pedagógusi hivatásra készíti fel őket.
A hallgatóknak a kar több intézetében rendszeresen lehetőségük nyílik a demonstrátori pozíció elnyerésére, amely bepillantást enged számukra az oktatói munkába és értékes gyakorlati tapasztalatokkal gazdagítja a tanulmányaikat.
Fotó: 123RF
Az egyetem informatikai eszközállománya folyamatos fejlesztés alatt áll, hogy megfeleljen a korszerű oktatáshoz szükséges infrastrukturális elvárásoknak, az oktatók számára rendszeresen elérhetők a digitális oktatástámogató rendszerek használatát segítő továbbképzések.
A bölcsészképzéseknél az előadások megtartása nem jelentett problémát a különböző platformokon, a szemináriumokat is sikerült interaktív módon megtartani. Természetesen ez a helyzet a diákoktól is több erőfeszítést kívánt, jóval több egyéni munkát, szemináriumi dolgozatot, önálló feladatot kellett benyújtaniuk. A minőségbiztosítás érdekében a digitálisan megtartott órákat is dokumentálni kellett, rendszeresen ellenőriztük az órák jelenléti időben való megtartását, azok színvonalát, emellett fontosnak tartottuk a hallgatói visszacsatolást a távolléti oktatás ideje alatt is.
Augusztusban egy éve, hogy az egri egyházmegyéhez tartozunk, így még nincsenek jelentős tapasztalataink. Az idén január elsejétől jelentős fizetésemelésre került sor, ez mindenképpen nagy előrelépés az eddigi évek nagyon alacsony bérszínvonala után. A fejlesztési tervekben komoly infrastrukturális beruházások szerepelnek, reméljük, hogy tovább bővül a Leányka úti campus, további korszerű oktatási terekkel bővülhet az intézmény, és még jobb körülmények között működhet majd az egyetem.
A kar egyik fontos képzési területe a tanárképzés, a mi egyetemünkön több mint nyolcvanféle tanárszakpárban lehet tanulni, összekapcsolva akár a természettudományos, a bölcsész és a művészetközvetítő szakterületeket is. Ma a pedagógusi egyre inkább hiányszakma, bármilyen szakon is végeznek a diákjaink, biztosan találnak állást maguknak.
Ráadásul ezeket levelező képzésben is nyújtani tudjuk, így a már végzett pedagógusok is könnyen szerezhetnek nálunk újabb szakképzettséget. Ami a művészeti területet illeti, nagyon sok új szak indult nálunk az elmúlt években, nagy sikerrel (osztatlan grafikusművész, osztatlan festőművész szak), emellett további művészeti képzések (osztatlan képzőművész, művészeti instruktor) akkreditálására törekszünk.
Utóbbiak egy különálló épületben (a volt egri mezőgazdasági szakközépiskola helyén) végezhetnek önálló, inspiratív művész munkát.
Nagyon jelentős Erasmus-kapcsolataink vannak, így az Erasmus szakmai gyakorlatra vonatkozó pályázata minden diákunk rendelkezésére áll, bármely képzési területen találhatnak nyári szakmai gyakorlati lehetőséget az Európai Unióban. Több alapképzésünkben van előírt szakmai gyakorlat, a művészeti képzésekben pedig 1-2 hetes nyári alkotótáborokat rendezünk. A média és kommunikáció szakos hallgatók gyakorlati képzését a Nemzeti Filmintézet/Filmarchívum, az Alexandre Trauner Art Film Fesztivál, a Cine Art Stúdió és az egyetem televíziója, a Líceum TV biztosítja. Itt a tanulók megvalósíthatják a saját elképzeléseiket is.
Az egyetem sokkal személyre szabottabb képzést nyújt és sokkal családiasabb légkört teremt a hallgatóknak, mint a nagy egyetemek, ugyanakkor szinte ugyanazokat a szabadidős és önképzési lehetőségeket kínálja, mint azok. Minden szaknak van mentortanára, akihez bármilyen kérdéssel, kéréssel fordulhatnak a tanulók, és minden szakon változatos szakmai, illetve szórakozási lehetőségek vannak: szakestek, kirándulások, színház- és múzeumlátogatások, emellett szakmai fesztiválokon, konferenciákon, koncerteken is részt vehetnek a hallgatók. Rengeteg sportág közül válogathatnak (kiváló női kézilabda- és vízilabdacsapatunk is van), és nagy előnye az egyetemnek a város és a Bükk: a borfesztiváloktól a barlangászaton át a túrázásig nagyon sok jó programra van lehetőség.
Külön figyelünk a tehetséggondozásra, a Roma Szakkollégium mellett a Kepes Szakkollégiumban is nagyon jó hangulatú csapatban dolgozhatnak együtt a hallgatók. A kis létszámú szakokon (a zenei képzéseken) elmélyült közös munkára van lehetőség, mindenkivel egyénileg foglalkoznak a tanárok, valamint ugyanez jellemzi a nagyobb szakokat is, mivel nálunk jellemzően 30-40 fős évfolyamokon tanulhatnak a diákok.
Évek óta ott vagyok a gólyatábor programjain, és azt látom, hogy a felsőbb évesek nagyon komolyan veszik az újak segítését, a beilleszkedés megkönnyítését. Talán ennek is köszönhető, hogy a karon nagyon alacsony a lemorzsolódási arány. Az első félév az ismerkedés ideje a várossal, a tanárokkal, az új tanulási helyzettel, és erre hagyunk is időt a diákoknak. A legtöbb szakon van kötetlen ismerkedés, borkóstoló, szalonnasütés, hogy jobban megismerjék egymást és a tanáraikat. Mindig azt tanácsolom nekik, hogy lehetőleg a hétvégéket is töltsék Egerben, használják ki a kiváló könyvtárakat, a város nyújtotta kulturális lehetőségeket, szervezzenek ők is minél több közös programot.
A munkaerőpiaci igényeket elsősorban a tanárképzésben tudjuk figyelemmel kísérni, igyekszünk felkészíteni a diákokat az iskolákban rájuk váró kihívásokra, akár általános, akár középiskolában helyezkednek el. Nálunk nincs duális képzés, de jó a kapcsolatunk a szakterületek piaci szereplőivel: a tervezőgrafika szakos hallgatók például már az egyetemi évek alatt bekapcsolódhatnak piaci jellegű projektekbe, pályázatokba, de ugyanezt megtehetik a média és kommunikáció alapszakos tanulók is.
Az anglisztika és germanisztika alapszakos, illetve az angol és német tanárszakos hallgatókat anyanyelvi lektorok segítik. Általánosságban elmondható, hogy a BMK tanulóinak nagyobb az idegen nyelvi kompetenciája, mint a többi kar diákjainak.
A tanulóink a sokféle képzési terület miatt is nyitottak, érdeklődők, rengeteg impulzus éri őket az itt töltött évek alatt, mivel az egyetem öt karán többféle képzésbe is belelátnak, sokféle kurzust végezhetnek. De ami legalább ennyire fontos, az a képzés színvonala: az országos TDK-eredmények, a szakmai konferenciák, a doktori képzésbe bekerülő diákjaink magas száma bizonyítja, hogy nagyon jó szakmai alapokkal kerülnek ki tőlünk a végzett hallgatók.
Természetesen a magyar tanári szak a legkedvesebb, és nemcsak azért ajánlom a leendő egyetemistáknak, hogy Egerben, nálunk végezzék el ezt a szakot, mert nagyon jó színvonalú képzésben elhivatott, lelkes tanároktól tanulhatják meg a szakmát, hanem mert lehetőséget ad saját irodalmi ambícióik megélésére, íráskészségük fejlesztésére, saját műveik publikálására.
Pintér Márta Zsuzsanna
Az Eszterházy Károly Katolikus Egyetem BMK dékánja