Tudástár

Elindult az idei Digitális Témahét

UNIside | 2023-03-27
Az idén nyolcadik alkalommal megrendezett digitális témahét fő célja a digitális kompetencia fejlesztése az oktatásban. Az idei tanévben a program egyik kiemelt témája a digitális biztonság.

A 2016-ban az Emberi Erőforrások Minisztériumának kezdeményezésére elindított – idén március 27. és 31. között sorra kerülő – Digitális Témahét két fő célja, hogy

  • fejlessze a diákok digitális kompetenciáját,
  • szakmai támogatást biztosítson az innovatív oktatási gyakorlat iránt érdeklődő pedagógusok számára.

Az iskolai csoportok a témahét partnerei által biztosított ingyenes programokon vehetnek részt. Ezekről a Digitális Témahét honlapján lehet tájékozódni.

Az idei kiemelt témák:

  • digitális állampolgárság,
  • a digitalizáció jelene és jövője,
  • a technológia eszközei és alkalmazásai, az algoritmikus gondolkodás és programozás mint az alkotás eszközei,
  • digitális biztonság és digitális esélyteremtés.

Biztonságos internethasználat

A Digitális Témahét kezdeményezéshez az idén is csatlakozott a Nemzetközi Gyermekmentő Szolgálat Safer Internet Programja (SIP), amelynek oktatói kötetlen, interaktív formában tartanak előadásokat a biztonságos internethasználatról az általános és középiskolákban – számolt be az MTI.

A Digitális Témahét egyik fő célja a diákok digitális kompetenciáinak fejlesztése (Fotó: 123rf)

A témahéten nyolc biztonságosinternet-oktatójuk tizenkét iskolába látogat el. A szakemberek a foglalkozásokon a saját fejlesztésű „Lájkvadász” nevű offline társasjátékkal edukatív módon vezetik rá a játékosokat arra, hogy mire kell figyelni az online térben.

Használják továbbá a gyermekmentő szolgálat és a Google közös, „Legyél az Internet Ásza!” elnevezésű tananyagát is, ahol a gyerekeknek különböző feladatokat, szituációs szerepjátékokat kell teljesíteniük. Eközben nem csak tanulni tudnak, de olyan hasznos tanácsokat is kapnak, amelyek segítségével tudatos felhasználókká válhatnak.

A diákok digitális kompetenciájának fejlesztése azért is lehet kiemelt kérdés, mert bár a legfiatalabb, vagyis az Alfa- és a Z-generációról azt gondoljuk, hogy szinte az anyatejjel együtt készen kapják a digitális tudást, mégis a kapcsolódó természettudományokban kifejezetten gyengén teljesítenek. Jellemző, hogy a 18–21 évesek több mint fele azt sem érti például, mi valójában a mesterséges intelligencia – erre is kitért Hortobágyi Ágoston digitális stratéga, amikor a TikTok-generáció digitális készségeivel kapcsolatos kérdéseket járta körül.

 

Digitális eszközök az oktatásban

Kortól és tapasztalattól függetlenül nincs olyan tanár, akit ne állítana kihívás elé a fiatal generációk minden korábbinál erősebb igénye a digitalizációs megoldások iránt az oktatásban is. Ebben akár jelentős segítséget nyújthatnak az okostelefonos alkalmazások, amelyek közül a tanárok számára készült mobil applikációkból be is mutattunk néhányat.

Arról is írtunk, hogy a ChatGPT chatbotot nemcsak a diákok használhatják fel a beadandók megírására, hanem akár a tanárok is hasznát vehetik a mesterséges intelligencián alapuló platformnak. Jó néhány tanári rutinfeladatot ugyanis hatékonyan lehet automatizálni vele.

Továbbá nyolc olyan eszközt, megoldást is bemutattunk korábban, amelyek kreatív módon segítik a programozási és digitális készségek fejlesztését. Valamint a STEM-ismeretek (természettudományos, technológiai, mérnöki és matematikai ismeretek) beépítését a különböző tantárgyak oktatásába az általános és középiskolákban.