Uni

Ő volt az idei BME TDK legfiatalabb előadója

UNIside | 2022-12-14
Egy tizedik osztályos, 16 éves gimnazista lány volt idén a BME Tudományos Diákköri Konferencia legfiatalabb előadója. Az intézmény többletponttal jutalmazza az eredményes TDK-szereplést, és a legtehetségesebb diákokkal tanulmányaik kezdetétől külön is foglalkoznak.

Középiskolások is megmérették tudásukat a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem idei Tudományos Diákköri Konferenciáján. A BME-n már ez a korosztály is bekapcsolódhat a tudományos tevékenységbe, ami a legjobbaknak Országos Tudományos Diákköri Konferencia (OTDK) részvételi lehetőséget is jelenthet. Az egyetem többletpontot ad a felvételin az eredményes középiskolás TDK-szereplésért, illetve a tehetséggondozó programjaiban való részvételért.

 

Hogyan valósult meg?

 

A Műegyetem oktatói az intézmény minden karáról ajánlottak középiskolás TDK-témákat, végül három szekcióban összesen 22 dolgozatot és előadást értékeltek.

A legtöbb középiskolás TDK-projekt a BME Természettudományi Karán született meg,

olyan témakörökben, mint például a csoportelmélet, az energetika, a folyamatok megfordíthatatlansága, a hidromorfológiai kutatások és a 3D nyomtatás. A BME 2023 tavaszán is meghirdeti a programot, amelyre várják az érdeklődőket. A megadott témakörök alapján érdemes lesz minél hamarabb konzulenst választaniuk a jelentkezőnek.  

Az egyetem oktatói a legtehetségesebb diákokkal tanulmányaik kezdetétől külön foglalkoznak. (Fotó: BME – Geberle Berci)

Az idei legfiatalabb előadó

 

Schuller Hanna, a pécsi gimnázium 10.-es tanulója szerint a műegyetemi verseny óriási tapasztalatszerzési lehetőség. „A verseny ízelítőt adott a kutatói munkából, amellyel később is foglalkozni szeretnék. Ez alapján kijelenthetem, hogy még nagyobb lelkesedéssel vetem bele magam a következő lépcsőfokba, az OTDK-ba. Úgy érzem, ez a verseny a jövőm alakításában volt fontos lépés”.

A középiskolás TDK-szekción való részvétel 25 pontot ér a BME pontszerző versenyében, a dobogós helyezésért 60 pont jár. (Fotó: BME – Geberle Berci)

Miért éri meg középiskolásként TDK-ra jelentkezni?

 

Czigány Tibor, a BME rektora szerint az, aki már most, középiskolásként kutatni kezd, nemcsak egy új tudományterületet, hanem a Műegyetem megismerésére is lehetőséget kap. A kutatómunka pedig később hallgatóként folytatódhat az egyetemen. A BME olyan jövőformáló kutatási programokon dolgozik, mint például

  • az önvezető járművek,
  • a mesterséges intelligencia,
  • a biotechnológia,
  • az intelligens gyártás,
  • a fenntarthatóság,
  • a nanotechnológia,
  • vagy a kvantuminformatika.

Az egyetem oktatói a legtehetségesebb diákokkal tanulmányaik kezdetétől külön foglalkoznak.

A BME új programjában a diákok rendkívül motiváltak, hogy az egyetemi oktatókkal tudnak együttműködni munkájuk során.

 

Mennyit ér a TDK-n elért eredmény?

 

A BME egy olyan középiskolásoknak szóló ösztönzőrendszert vezetett be, amelynek célja, hogy a diákokat a Műegyetem tudományos ismeretterjesztő eseményeinek látogatására sarkallja (BME Science Camp, Oláh György Kémiaverseny, Lányok Napja). A program keretében a fiataloknak lehetőségük nyílik pontszerzésre, és ha felvételt nyernek a BME-re, akkor hallgatóként a megszerzett pontjaik alapján ösztöndíjra pályázhatnak, vagy tárgyi jutalmakat is kaphatnak. A középiskolás TDK-szekción való részvétel 25 pontot ér a BME pontszerző versenyében, a dobogós helyezésért 60 pont jár. A program motiváció a középiskolás tanároknak is, hiszen az egyetem 14 éve alapított díjazási programjában eddig 151 oktatót részesítettek elismerésben.

 

Változik a felvételi 2024-től

 

Mint arról korábban beszámoltunk, átalakul a pontszámítás rendszere a felsőoktatásban 2024-től, az egyetemek sokkal nagyobb szabadságot kapnak, hogy eldöntsék, kik lesznek a jövendőbeli hallgatóik. Az 500 felvételi pont egyötöde ugyanis intézményi pont lesz, tehát 100 pont esetében az egyetemek maguk dönthetik el, mire adnak plusz pontokat a diákoknak.

Címkék: BME   kutatómunka   műszaki   pluszpont   verseny