Számos ország igyekezett növelni a természettudományos, technológiai, mérnöki és matematikai (STEM) diplomások számát, hogy segítse a különböző növekvő iparágakat. Az UNESCO friss statisztikái szerint a malajziai és tunéziai diákok a legnagyobb valószínűséggel ezen említett területeken szereznek diplomát. Az Egyesült Arab Emírségek és Dél-Korea is magas arányban rendelkezik STEM diplomával, míg Nyugat-Európában és az Egyesült Államokban alacsonyabb az ilyen területen végzett diplomások száma.
A természettudományok, a technológia, a mérnöki tudományok és a matematika – röviden STEM – területén végzett diplomások világszerte keresettek. Számos ország próbálta növelni a hallgatók számát az ilyen jellegű képzésekben. Főleg azért, hogy segítse az olyan fontos növekedési iparágakat, mint az orvostechnológia, a digitális szolgáltatások, a mobilitás vagy a számítástechnika. A nagyobb országok azonban különböző sikereket értek el ebben a kérdésben – ez látható az alábbi ábrán is.
Az UNESCO Statisztikai Intézete által gyűjtött adatok szerint a malajziai és tunéziai felsőoktatási hallgatók a legnagyobb valószínűséggel a STEM területen szereznek diplomát. Az összes olyan ország közül, ahol friss adatok álltak rendelkezésre, az ő hallgatóik 43,5, szerzett ilyen diplomát. A STEM-szakot választó hallgatók még mindig magas, 34 százalékos arányával azonban India termeli összesen a legtöbb diplomást ezen a területen. Köszönhetően a mintegy 1,4 milliárd fős lakosságának – amely a legnagyobb a világon.
Kínára vonatkozóan az UNESCO nem közölt adatokat. A Világgazdasági Fórum szakértői 2016-ban olyan adatot rögzítettek, mely szerint Kína valójában évente 4,7 millió fent említett diplomást termel. Ez jócskán meghaladja India hasonló adatát. A Nemzeti Tudományos Alapítvány szerint azonban azért lehetnek magasak a számok, mert Kína meglehetősen tágan értelmezi a mérnöki és természettudományos területeket. Ez viszont csorbítja az adatok összehasonlíthatóságát. Az amerikai kormányzati ügynökség még 2014-ben csupán csak 1,6 millió kínai természettudományos és mérnöki diplomást számolt. Ez kevesebb volt akkor, mint az indiai ilyen jellegű diplomások száma most.
Számos további ország van, amelyekben magas ezen diplomások aránya. Ilyen az Egyesült Arab Emírségek, Németország, Fehéroroszország és Dél-Korea is. Ezen országok mindegyikében a diplomások több mint 30 százaléka valamilyen STEM-szakon végzett. Általánosságban elmondható, hogy azok az országok, amelyeknek sikerült nagyobb arányban az említett diplomásokat képezniük, inkább az arab világban, Kelet-Európában és Kelet-Ázsiában találhatók.
Tunézia után Algériában, Mauritániában és Marokkóban is 29 százalék fölött van a STEM-diplomások aránya. Mindez a számítástechnika elterjedtségének köszönhető a régióban. Az Arab-öböl országai közül az Egyesült Arab Emírségekben és Ománban átlagon felüli az arányuk. Azokon a helyeken, ahol a közelmúltban a gazdaságok alapvető megújítására törekedtek, így nagy szükség volt STEM diplomásokra.
Nyugat-Európa nem számít a STEM fellegvárának, kivétel ez alól Németország. Az Egyesült Királyságban a diplomások mindössze 26 százaléka végzett STEM-képzésben, Franciaországban 25 százalék, Spanyolországban pedig 23 százalék. Amerikában még kevesebben szereznek ilyen diplomát, az Egyesült Államokban ez az arány 19,6 százalék, Brazíliában pedig 17,5 százalék.