Rangsorok

Ázsia nagyon erős a STEM területeken

Halaska Gábor | 2023-03-31
Az alábbi cikkünkben megmutatjuk, mely országok diákjai igazán eredményesek manapság a STEM – azaz a természettudományos, technológiai, mérnöki és matematikai – képzések területén.

Számos ország igyekezett növelni a természettudományos, technológiai, mérnöki és matematikai (STEM) diplomások számát, hogy segítse a különböző növekvő iparágakat. Az UNESCO friss statisztikái szerint a malajziai és tunéziai diákok a legnagyobb valószínűséggel ezen említett területeken szereznek diplomát. Az Egyesült Arab Emírségek és Dél-Korea is magas arányban rendelkezik STEM diplomával, míg Nyugat-Európában és az Egyesült Államokban alacsonyabb az ilyen területen végzett diplomások száma.

 

Különböző eredmények a STEM területeken

A természettudományok, a technológia, a mérnöki tudományok és a matematika – röviden STEM – területén végzett diplomások világszerte keresettek. Számos ország próbálta növelni a hallgatók számát az ilyen jellegű képzésekben. Főleg azért, hogy segítse az olyan fontos növekedési iparágakat, mint az orvostechnológia, a digitális szolgáltatások, a mobilitás vagy a számítástechnika. A nagyobb országok azonban különböző sikereket értek el ebben a kérdésben – ez látható az alábbi ábrán is.

Az UNESCO Statisztikai Intézete által gyűjtött adatok szerint a malajziai és tunéziai felsőoktatási hallgatók a legnagyobb valószínűséggel a STEM területen szereznek diplomát. Az összes olyan ország közül, ahol friss adatok álltak rendelkezésre, az ő hallgatóik 43,5, szerzett ilyen diplomát. A STEM-szakot választó hallgatók még mindig magas, 34 százalékos arányával azonban India termeli összesen a legtöbb diplomást ezen a területen. Köszönhetően a mintegy 1,4 milliárd fős lakosságának – amely a legnagyobb a világon.

Kínára vonatkozóan az UNESCO nem közölt adatokat. A Világgazdasági Fórum szakértői 2016-ban olyan adatot rögzítettek, mely szerint Kína valójában évente 4,7 millió fent említett diplomást termel. Ez jócskán meghaladja India hasonló adatát. A Nemzeti Tudományos Alapítvány szerint azonban azért lehetnek magasak a számok, mert Kína meglehetősen tágan értelmezi a mérnöki és természettudományos területeket. Ez viszont csorbítja az adatok összehasonlíthatóságát. Az amerikai kormányzati ügynökség még 2014-ben csupán csak 1,6 millió kínai természettudományos és mérnöki diplomást számolt. Ez kevesebb volt akkor, mint az indiai ilyen jellegű diplomások száma most.

Hol magas még a STEM képzéseken végzettek aránya?

Számos további ország van, amelyekben magas ezen diplomások aránya. Ilyen az Egyesült Arab Emírségek, Németország, Fehéroroszország és Dél-Korea is. Ezen országok mindegyikében a diplomások több mint 30 százaléka valamilyen STEM-szakon végzett. Általánosságban elmondható, hogy azok az országok, amelyeknek sikerült nagyobb arányban az említett diplomásokat képezniük, inkább az arab világban, Kelet-Európában és Kelet-Ázsiában találhatók.

Tunézia után Algériában, Mauritániában és Marokkóban is 29 százalék fölött van a STEM-diplomások aránya. Mindez a számítástechnika elterjedtségének köszönhető a régióban. Az Arab-öböl országai közül az Egyesült Arab Emírségekben és Ománban átlagon felüli az arányuk. Azokon a helyeken, ahol a közelmúltban a gazdaságok alapvető megújítására törekedtek, így nagy szükség volt STEM diplomásokra.

Nyugat-Európa nem számít a STEM fellegvárának, kivétel ez alól Németország. Az Egyesült Királyságban a diplomások mindössze 26 százaléka végzett STEM-képzésben, Franciaországban 25 százalék, Spanyolországban pedig 23 százalék. Amerikában még kevesebben szereznek ilyen diplomát, az Egyesült Államokban ez az arány 19,6 százalék, Brazíliában pedig 17,5 százalék.